طراحی لوگو | نمونه کارهای گرافیک و لوگو | آرم و نشانه - 8
طراحی لوگو | نمونه کارهای گرافیک و لوگو | آرم و نشانه

آمار سایت

  • افراد آنلاین : 1
  • بازديد امروز : 40
  • بازديد ديروز : 50
  • آي پي امروز : 9
  • آي پي ديروز : 13
  • ورودی امروز گوگل : 1
  • ورودی گوگل دیروز : 1
  • بازديد هفته : 90
  • بازدید ماه : 1,063
  • بازدید سال : 3,561
  • كل بازديدها : 23,282
  • ای پی شما : 3.239.129.91
  • مرورگر شما :
  • سیستم عامل :
  • كل کاربران : 1
  • كل مطالب : 85
  • كل نظرات : 0
  • امروز : سه شنبه 03 خرداد 1401

اطلاعات کاربری

عضو شويد
فراموشی رمز عبور؟



عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آرشیو

آخرین عناوین

امروزه به علت تعدد برندها و خدمات و کالاهای مشابه ارائه شده توسط آن ها رقابت سختی در بازار برای فروش بیشتر وجود دارد و به همین دلیل اهمیت تبلیغات موثر بسیار بیشتر از گذشته حس می شود. باید در نظر داشت که تبلیغات تاثیرگذار باید با استراتژی برندینگ تعیین شوند. این مورد خود یک تخصص بسیار مهم و ضروری در تجارت امروزی است. از این رو نقش متخصصیان برندسازی بسیار پر رنگ می شود. در تبلیغات برندها روش های بسیار زیادی وجود دارد که بنا به نوع کالا و خدمات ارائه شده و بودجه شرکت استفاده از آن ها مورد انتخاب قرار می گیرد.

از این جمله می توان به چاپ بنر تبلیغاتی، کاتالوگ، ایجاد وبسایت و صفحه در شبکه های اجتماعی و تولید محتوای مربوط، تبلیغات بنری در اینترنت، تبلیغات تصویری در تلویزیون و وبسایت های اشتراک ویدئو و … اشاره نمود. اما هر یک از این انواع تبلیغات که انتخاب شود، نقش طراحی لوگو در تبلیغ برند بسیار پر رنگ است. حتما برندها سعی می کنند در هر یک از انواع تبلیغات فوق طراحی آرم و لوگو برند خود را به دید مخاطبان برسانند.

گویا بودن تصویر برند

در حقیقت لوگو تصویری است که بیانگر نوع و فعالیت یک شرکت و خدمات یا کالاهای ارائه شده توسط آن می باشد. از این رو باید به صورت گویا طراحی شود. با بیان یک مثال سعی می کنیم مفهوم گویا بودن آرم را روشن سازیم. حتما اکثر مردم دنیا لوگوی کمیته بین المللی المپیک که لوگوی بازی های المپیک نیز هست را مشاهده کرده اند. خیلی واضح و بدون هیچ تردیدی هر کسی این لوگو را دیده باشد بدون اطلاع قبلی از محتوای آن، به پیام این طراحی لوگو حرفه ای پی می برد. این یک نمونه موفق از لوگوهایی است که پیام و نوع فعالیت موسسه مربوطه را به صورت صریح نشان می دهند.

اثرگذاری طراحی لوگو

لوگوهایی که در تبلیغات اثر گذار هستند را می توان در چند دسته لوگوهای تصویری، متنی، ترکیبی و شعاری قرار داد. در لوگوهای تصویری تنها از یک تصویر برای انتقال مفهوم مورد نظر برند استفاده می گردد. مثال موفق این نوع از لوگو ها را می توان لوگوی شرکت اپل دانست که فقط تصویر یک سیب را در آن مشاهده می نماییم. در لوگوهای متنی، از چند حرف استفاده می شود. لوگوی شرکت بزرگ گوگل یکی از موفق ترین نمونه های این نوع لوگو می باشد. برخی لوگوهای نیز که لوگوهای ترکیبی نامیده می شوند، یک تصویر خاص در کنار نام تجاری شرکت قرار می گیرد.

لوگوی برند تولید کننده لوازم ورزشی نایکی از نمونه های بسیار موفق لوگوهای ترکیبی است. لوگوهای شعاری نیز شعار و پیام برند مورد نظر را برای مخاطبان یاد آوری می کنند. برند مخابراتی نوکیا از این نوع لوگو بهره می برد و در این لوگو دو دست به هم نزدیک می شوند که نشان دهنده شعار این شرکت یعنی برقراری ارتباط می باشد.

یک مشتری، دنیا را با دو چشم افقی که بر روی سر قرار گرفته تماشا می کند.درست مثل اینکه از شیشه جلوی اتومبیل بیرون را بنگرید.برای کسب بالاترین تجربه بصری،طراحی برند و لوگو تجاری باید شکل پنجره جلوی اتومبیل را داشته باشد.یعنی به طور تقریبی به عرض ۲.۲۵ و به ارتفاع یک واحد

طراحی آرم تجاری (لوگو) باید به گونه ای باشد که هر دو چشم بیننده را به خود جلب کند. یک آرم تجاری ترکیبی است از علامت تجاری، که نماد بصری یک نام تجاری است و فرم نوشتارنام تجاری به صورت ترکیب بندی حروف نام آن شرکت است که معرف و مشخص کننده آن شرکت یا سازمان (هویت بصری برند) بوده که طراح گرافیست آن را به وجود می آورد .طراحی آرم نوشتاری (لوگو تایپ) به شکل های مختلف ظاهر می گردد. گرد، بیضی، افقی، عمودی ; اما همه شکل ها از نظر مشتری یکسان نیستند.

از آنجا که چشمان هر مشتری در کنار یکدیگر قرار گرفته است، شکل مطلوب نشان تجاری باید افقی باشد. به طور تقریبی دارای ۱.۶ واحد عرض و ۱ واحد ارتفاع.

این شکل افقی بالاترین تماس بصری را برای نشان تجاری شما تامین می کند. این امر واقعیتی است که در مورد هر طراحی آرم که برای هرجا استفاده می گردد مصداق می یابد: بر روی ساختمان ها،طراحی بروشورها،طراحی کاتالوگ ها ، کارت های دعوت و…

مهمترین ویژگی در طراحی آرم نوشتار یک برند چیست؟

خوانا بودن نوشتار طراحی آرم برای یک نشان تجاری مهمترین نقش را ایفا می کند. پاره ای از طراحان برای جلب توجه در طراحی نشان تجاری، از تمامی ترفند های مختلف کمک می گیرند، اما به خوانایی آن اهمیتی نمی دهند.

حروف تایپ شده با مدل ها و وزن های مختلف ظاهر می شود، اما مشتریان به ندرت از این تفاوت آگاهند. به قول دیوید اوگیلوی، هرگز زنی نخواهد گفت که ((اگر شکل حروف تایپ شده فلان پاک کننده متفاوت بود، من آن را می خریدم)).

لوگو حرفه ای شرکت رولکس

شرکت های معتبر چون ساعت رولکس و یا رولزرویز چه نوع حروف چاپی را انتخاب می کنند؟

واقعیت این است که کلمه رولکس و رولزرویز قدرت نام تجاری را انتقال می دهند. شکل حروف چاپی در نشان تجاری آن ها می تواند این جریان انتقالی را تشدید و یا تضعیف کند.

از سوی دیگر اگر این حروف، خوانایی لازم را نداشته باشند، نشان تجاری نیز در ذهن مصرف کننده مفهومی نخواهد داشت. نه به خاطر حروف چاپی که استفاده شده است بلکه به دلیل آن که مخاطب قادر به خواندن آن نیست. خوانایی مهم ترین نکته ایست که باید هنگام انتخاب حروف چاپی در طراحی لوگوتایپ به آن دقت کنیم. به طور قطع، تفاوت های عمده در احساسی که نشان تجاری انتقال می دهد، وجود دارد. سن سریف، به نظر نو و جدید می رسد، سریف به نظر قدیمی می آید. حروف چاپی درشت مردانه به نظر می رسند و حروف چاپی سبک، زنانه

در این مقاله می خواهیم به این نکته بپردازیم که آیا نماد به تنهایی می تواند قدرت یک برند را انتقال دهد یا نیازمند آن است که با نوشتار نام برند همراه شود؟اینکه آیا بهتر نیست نماد بصری یک برند، ساختار نوشتاری نام آن برند باشد؟

تنها معدودی از نماد های ساده هستند که لوگوهای تجاری با نفوذ و موثر را خلق می کنند(مانند ستاره سه پر مرسدس بنز) اگر تاریخ اراده نکرده است که یکی از نماد های ساده به شما تعلق گیرد، شاید دیگر در زمان حاضر، برای خلق چنین نمادی دیر شده باشد.

قدرت نماد نایکی در برندینگ آن شرکت :

همه ما می دانیم که مفهوم در کلمه است نه نماد بصری.این نام نایکی است که به نماد آن مفهوم می بخشد و نماد آن مفهوم چندانی به نام تجاری نایکی نمی بخشد.

پس از آن که نمادی به مدت طولانی با نام تجاری مرتبط می شود، نماد می‌تواند جایگزین نوشتار شود.اما با این حال، هنوز هم نام تجاری است که اعتبار و قدرت را منتقل می‌کند.

امتیاز استفاده کردن از نماد به تنهایی بسیار ناچیز است و در موقعیت های خاصی به کار گرفته می شود.به طور مثال زمانی که شما از فاصله‌ای دور، لوگو را مشاهده می کنید در حالی که قادر به خواندن لوگوتایپ آن نیستید و یا شاید بتوانید لوگو را بر روی خود محصول و یا مقاله‌ای که در مورد محصول پوشاک نوشته می شود قرار دهید ، قید نام تجاری به نظر بسیار تبلیغاتی خواهد بود.شاید پس از صرف مبلغ سالیانه ۱۰۰ میلیون دلار برای مرتبط ساختن نام نایکی  و نماد آن، سر انجام به نشان دادن نماد اکتفا کنید.

برای مثال شرکت های شل و موبیل مقایسه کنید. شل، نماد خود را در پمپ بنزین ها نصب کرده است بدون آن که نام شل ذکر شود.موبیل دارای نشان تجاری با حروف چاپی آبی و حرو ف اُ به رنگ قرمز در میان حروف آبی است که کلمه موبیل را هجی می کند.

روش کدام یک درست است ؟

روش شل دارای برتری خاصی است که مدیون نام کوتاه و نماد ساده  آن است. اما با رشد افراد و ورود گروه جدید مخاطبان به بازار، آن ها چگونه به معنی لوگوی زرد رنگی که نشانه شل است پی خواهند برد؟

نیروی یک نام تجاری در برندینگ، در مفهوم آن است که در ذهن مخاطب تثبیت شده و در اکثر نام های تجاری،یک لوگو با خلق این مفهوم در ذهن مخاطب کمترین ارتباطی ندارد.

 

تنها معدودی از نماد های ساده هستند که لوگوهای تجاری با نفوذ و موثر را خلق می کنند(مانند ستاره سه پر مرسدس بنز) اگر تاریخ اراده نکرده است که یکی از نماد های ساده به شما تعلق گیرد، شاید دیگر در زمان حاضر، برای خلق چنین نمادی دیر شده باشد.

نام های تجاری توسط نشانه های آنها(آرم، لوگو) کامل می شوند، حتی اگر چنین نبود بیشتر مردم جهان سعی داشتند و دارند که نام تجاری خود را به نوعی خاص نمایش دهند. اگر معرفی جهانی و تسلط شما بر صنعتی که در آن وارد شده اید، دلایل کافی برای داشتن یک آرم برای شما نیست؛ در اینجا پنج دلیل خوب دیگر برای اهمیت داشتن یک طراحی آرم یا لوگو مخصوص نام تجاری شما وجود دارد:

   

  1. لوگو مهم است زیرا هویت شما را نشان میدهد.

در روزگار قدیم و در غرب ، گاوچران ها نام خود را بر روی گاوها داغ می زدند. اینکار باعث می شد گاوهایی که در تملک آنها بود از بقیه گاوها متمایز شوند. طراحی لوگو نیز باید چنین باشد. حک شدن لوگو بر روی محصولات شما ، کارت ویزیت ، وبسایت و غیره، نشان دهنده ی مالکیت شما به آن محصول یا خدمات را نشان می دهد. اینکار به مشتریان بالقوه جهانی نشان می دهد که محصولات شما چیست ، چه خدماتی ارائه می دهید و یا سود شما برای مصرف کنندگان چیست؟

 

آرم شرکت Swirl Frozen Yogurt جای هیچ شکی نسبت به فروش شرکت باقی نمی گذارد، لوگوی Swirl Frozen Yogurt شک و تردید کمی در مورد محصولی که می فروشد باقی می گذارد.در حالیکه ظاهر لوگوی Noble Pillow بیانگر  یک شرکت سلطنتی است و نشان می دهد این بالش برای خانواده سلطنتی مناسب است. به طور معمول یک نشانه و نماد معقولانه به نفع مصرف کننده صحبت می کند . ( به عنوان مثال نماد جغد در Minds Book Box window که بیانگر بچه های باهوش است )

  1. مشتریان جدید را به شناخت خود تشویق کنید

ما در یک دنیای تک رنگ زندگی نمی کنیم . مردم مجذوب طراحی های جذاب، جالب و رنگی می شوند. لوگویی که نشان بسته بندی شماست و یا بر روی بسته بندی محصولات شما نقش می بندد باید به گونه ای طراحی شود که توجه مشتری را جلب و موجب تحریک حس کنجکاوی مشتریان احتمالی شما شود. باید حداقل نگاه مشتری را به سمت خود جلب کند تا امیدوارانه محصول شما را خریداری کنند.

 

رستوران Forager’s Table  که متخصص غذاهای خانگی سالم ( مزرعه به میز ) است ، برای جلب توجه لوگوی خود را به صورت ارگانیک طراحی کرده است. آنها می توانند از این آرم در تابلوها، منوها و وب سایتشان استفاده کنند تا مشتریان شکمو در جستجوی این رستوران برای تجربه این غذاهای خاص باشند. لوگو با این دسته از محصولات آرایشی مراقبت از پوست به خوی ارتباط برقرار کرده و مزایای این محصول را به طور کامل نشان می دهد. با طراوت ف ملایم ، طبیعی و سالم . سادگی مؤثر و مفید این محصول باعث می شود که من بخواهم آن را از قفسه خارج کنم و در سبد خرید خود قرار دهم.

  1. وجه تمایز ( شاخصه ) شما در رقابت با دیگران

علائم و نمادهای خاص وجود دارند که نشان دهنده صنایع یا محصولات خاص می باشند .به عنوان مثال چند مکان پیتزا را با لوگوییک سر آشپز ایتالیایی سبیل داربا کلاه سفید و لبخند دیده اید ؟ یک لوگوی خوب نشان می دهد که شما چه کسی هستید، اما باید شما را از بقیه متمایز کند. یک لوگوی خوب باید متفاوت باشد. (باید شهامت متفاوت بودن را داشته باشید)

 

در حالیکه معمولاً هیچ کس یک خرس در جنگل را با یک شرکت سرمایه گذاری مرتبط نمی داند ( و در حقیقت ممکن است  از تصویر خرس بخاطر ارتباط آن با یک بازار بد اجتناب کنند ) ، لوگوی Bear Creek Capital کار بسیار خوبی برای متمایز کردن این شرکت و تطبیق آن با روستایی است که با نام آن شرکت مطابقت دارد . یقیناً لوگوی Midnight Pizza ار آن سرآشپز ایتالیایی که ما به دیدنش عادت کرده ایم، فاصله زیادی دارد. به علاوه من فکر می کنم همه ما می توانیم زوزه گرگ ها را برای خوردن پیتزای آخرشب تحمل کنیم.

  1. وفاداری به برند

بعد از گذشت زمان ، یک شرکت شاید  لوگوی خود را برای بروز رسانی و یا انعکاس و بازتاب برخی تغییرات ، مجدداً طراحی کند. به عنوان یک بازاریاب این را مسئله برای من قابل درک است. به عنوان یک مصرف کننده از این کار تنفر دارم . وقتی به نشان تجاری مورده علاقه ام عادت کرده ام و آنها آنرا تغییر می دهند احساس میکنم یک مقدار به من خیانت شده است. حالا باید مغزم را مجدداً آرام کنم و تمرین کنم تا چیز جدید پیدا کنم. وفاداری به برند بسیار مهم و بزرگ است و هر کسب و کار نیاز به تقویت و رشد دارد. یک لوگوی مشخص و آشنا راهی دراز و طولانی در جهت ساخت و ایجاد وفاداری به برند طی کرده است.

 

هر دوی این لوگوها روشن، متمایز ، جالب و به اندازه کافی به یادماندنی هستند و یافتن آنها از بین محصولات یک قفسه شلوغ کار آسانی است.

  1. می توانید همه جا باشید

قراردادن لوگو در همه بازاریابی ، بسته بندی ، محصولات،رسانه های اجتماعی ، وب سایت و غیره راهی برای تبلیغ مداوم برند و پیغام شماست. چه در فروشگاه ، چه در خانه مشتریان و چه به صورت آنلاین . می توانید هرجایی که می خواهید باشید. اگر شما پیام تجاری خود را توسعه داده اید و با موفقیت آن را به لوگوی خود وصل کرده و گره زده اید ، هرکاری که می کنید و ایجاد کرده اید با لوگو و نشان تجاری شما در ارتباط است.

 

این لوگوها به راحتی توسط علامت های روی کالا به صورت بازاریابی سیار منتقل می شوند. یک لوگوی ساده برای وقتی که قرار است در انواع مواد و یا در رسانه های مختلف به نمایش گذاشته شود ، بهتر است.

چاپ دیجیتال معمولا شامل چاپ حرفه ای در تیراژهای پائین توسط نشر رومیزی و دیگر منابع دیجیتال است که توسط چاپگرهای لیزی و چاپگرهای لارج فرمت و یا جوهرافشان حرفه ای انجام می‌شود. با توجه به این که چاپ دیجیتال دارای هزینه بیشتری برای چاپ هر صفحه در مقایسه با روشهای سنتی مثل افست است ولی این قیمت بالاتر معمولا با صرفه جویی در هزینه های دیگری چون تهیه پلیت های چاپ انجام می‌شوند در تیراژهای کم تعداد جبران پذیر است. چاپ دیجیتال امکان چاپ سریع پس از تقاضا در تیراژ کم را فراهم آورده و امکان تغییر طرح و محتویات آن در هر برگ چاپی را در اختیار می‌گذارد. همچنین در چاپ دیجیتال صرفه جویی در نیروی انسانی و توان رو به گسترش ماشین های چاپ دیجیتال در بالا بردن کیفیت چاپ، پایین آمدن هزینه تمام شده چاپ هر برگ چاپی و بالا رفتن تیراژ در چاپ دیجیتال به این معناست که چاپ دیجیتال در حال رقابت با چاپ افست و حتی پیشی گرفتن از آن می باشد. منظور از چاپ دیجیتال در بازار ، چاپ تونری به وسیله ی انواع چاپگرهای لیزری حرفه ای روی انواع کاغذ می باشد.

 

در چاپ دیجیتال که در آن دستگاه چاپ به یک کامپیوتر متصل می شود، کامپیوتری که اطلاعات مورد نظر برای چاپ شامل تصاویر و متن و غیره را به دستگاه چاپ دیجیتال فرستاده بعد دستگاه چاپ دیجیتال آنها را چاپ می کند. پس دستگاه چاپ دیجیتال دستگاهی است که به کامپیوتر متصل و اطلاعات را از آن دریافت می کند، مثل پرینترها. نکته قابل توجه این که در روش های رایج هم از فن آوری دیجیتال استفاده می شود اما به معنای وصل بودن آن ها به کامپیوتر به معنای دریافت تمام اطلاعات قابل چاپ نیست. مثلا در چاپ افست ما برای تهیه ی فیلم و زینک و … از فن آوری دیجیتال استفاده می کنیم در ضمن ممکن است یک سری کنترل کننده دیجیتالی در ماشین چاپ باشد ولی این ها یک ارتباط غیر مستقیم است و می توان گفت استفاده غیر مستقیم از فن آوری دیجیتال می باشد. زمانی به یک دستگاه چاپ، چاپ دیجیتال گفته می شود که آن دستگاه اطلاعات را بصورت دیجیتالی و مستقیم دریافت کرده و آن را چاپ کند. دستگاه های چاپ دیجیتال هم دارای انواع مختلفی هستند و دارای تکنولوژی های متنوع می باشند، مثلا پرینتر جوهر افشان، چاپ لیزری در اندازه ها و ابعاد و کارایی های خاص خود، بزرگ و کوچک و همه به یک کامپیوتر وصل هستند.

تفاوت های اساسی چاپ دیجیتال با دیگر روشهای چاپ

چاپ دیجیتال با چاپ افست و لتر پرس تفاوت های اساسی دارد که از جمله این تفاوت‌ها :
– با حذف مراحل پیش از چاپ( لیتوگرافی)، فرآیند چاپ دیجیتال کوتاه تر می باشد.
– در چاپ دیجیتال هزینه چاپ به تعداد نسخه‌های چاپی ارتباطی ندارد و برای هر برگ چاپی هزینه ثابت است.
– در چاپ دیجیتال مواد باطله مثل: کاغذ و مواد شیمیایی کمتر می شود چون لازم به رسیدن به رنگ یا تنظیمات موقع چاپ نیست.
– در چاپ دیجیتال در هر دور چاپ می توانید فایل متفاوتی را چاپ کنید چرا که در این روش از پلیت استفاده نخواهد شد.

کاربردهای چاپ دیجیتال

چاپ در تیراژ محدود
در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر به روی سطح چاپی و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ پایین حتی یک نسخه با هزینه کم وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیون ها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند، که البته این کار را خیلی خوب انجام می دهد . بنابراین با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های جدیدی در چاپ دیجیتال بکار گرفته شده که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر چاپی و همچنین تغییر سیستم پاشش جوهر، دستگاه های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید از بین ببرند.

چاپ شخصی شده
در چاپ دیجیتال با وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر کدام از سطح چاپی خود را متفاوت با سطوح چاپی قبلی چاپ کنید. مثلأ: می توان کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر متفاوت یا کارت پرسنلی با طرح های متفاوت از هم را در هر دور به چاپ برسانیم. بخصوص این قابلیت به ما امکان چاپ اطلاعات متغیری خواهد داد. این بدین معناست که می توانیم در هر سطح چاپ خود اطلاعات متفاوتی را چاپ کنیم.

قابلیت‌های منحصر به فرد چاپ دیجیتال

چاپ دیجیتال به طور اساسی با روش‌های چاپ دیگر مانند افست، فلکسو و گراور متفاوت است. این تفاوت از زمانی آغاز می شود که محمل یا واسطه چاپی در این شیوه حذف شده و تشکیل تصویر برای هر نوبت چاپ، مستقل از نوبت قبلی و بعدی خود انجام می شود. حذف واسطه‌های چاپی علاوه بر کاهش هزینه و زمان آماده‌سازی، مفهوم و قابلیت‌های جدیدی برای چاپ دیجیتال ایجاد می کند که به طور عمده در روش‌های دیگر موجود نیست.
در چاپ‌های تیراژ بالا، چاپ عرفی (Conventional) محمل چاپی تولید می شود و کپی های متعددی از آن نمونه و مشابه هم چاپ و برای ایجاد تصاویر مختلف یا تغییرات آن به محمل‌های چاپی جدید نیاز دارد،لازم به ذکر است که در روش دیجیتال بعد از تهیه فایل چاپی و چاپ آن برای کپی کردن نمونه بعدی، تمام کار نیاز به بازسازی دوباره دارد که به چاپ برسد. پس ایجاد تغییرات در کپی جدید امکان‌پذیر می باشد. قابلیت‌های چاپ دیجیتال با دیدگاه چاپ‌های عرفی و پرتیراژ متفاوت است که می تواند مکمل این روش‌ها باشد.

برخی از قابلیت‌های چاپ دیجیتال به شرح زیر است :

چاپ اطلاعات متغیر (Variable Data Printing)
چاپ اطلاعات متغیر از بزرگ‌ترین امکاناتی است که یک جریان کاملا دیجیتال می تواند در اختیار رساند.
زمانی که هر صفحه وارد مرحله چاپ می شود یک کامپیوتر به چاپگر می گوید چگونه اطلاعاتی را که به صورت بیت وارد چاپگر شده‌ است خروجی بگیرد. نه کامپیوتر و نه دستگاه چاپ به اینکه بیت‌ها شبه یکدیگر هستند یا خیر اهمیت نمی دهد. در نتیجه به وسیله یک پایگاه اطلاعات (Data Base) می توان در هر برگ چاپ محتویات متنی و حتی تصویری متفاوت از برگ دیگر به چاپ رساند. به گفته پروفسور فرانک رومانو استاد انستیتوی تکنولوژی روچستر: «چاپ دیجیتال خدمات جنبی می آورد. خدمات جدیدی نظیر پایگاه داده‌رسانی، ارسال اطلاعات شخصی سازی شده جز ارزش‌های افزوده هستند و به همین دلایل است که روند رشد فرایندهای سنتی کند شده و به عکس چاپ دیجیتال رو به پیشرفت است.»

سفارشی ساختن (Customization)
چاپ دیجیتال این امکان را ایجاد می کند که سفارش چاپ مشتری درست بر اساس نیازها و علایق وی تولید شود. این بدین معناست که به عنوان مثال شما می توانید کتابی را برای فردی طبق سلیقه و با نام و مشخصات وی در صفحه تقدیم، تولید کرده و به او اهدا کنید.

مدت زمان آماده‌سازی کوتاه (Short Startup)
از آنجا که هیچ تصویر فیزیکی تا بعد از خروج هر صفحه از دستگاه چاپ وجود ندارد، نیاز به آماده‌سازی نیز وجود نخواهد داشت. به عبارت دیگر آماده‌سازی در دستگاه دیجیتال زمانی اتفاق می افتد که کامپیوتر یک فایل را برای کپی ارسال می کند زیرا تنها در آن زمان مشخص خواهد شد که دستگاه خروجی، هر پیکسل فایل را در کجایی سطح چاپی به چاپ خواهد رساند. باقی مراحل به قدم قبلی یعنی آماده‌سازی فایل و تنظیمات انجام شده روی آن بستگی خواهد داشت.

کاربری آسان ماشین‌های چاپ
در حالی که برای کار با ماشین افست نیاز به یک اپراتور با تجربه و ماهر است تا بتوانیم کاری با کیفیت به چاپ برسانیم، پای ماشین چاپ دیجیتال، نقش اپراتور چندان تاثیرگذار به نظر نمی رسد. اینکه تصویری را کمی پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر چاپ کنیم، ورق‌های چاپ شده قبلی را با بعدی ها مقایسه کنیم، در روش دیجیتال هیچ‌ کدام بر روی ماشین چاپ انجام نمی شود. بلکه همه این ملاحظات باید در مرحله پیش از چاپ دیجیتال که همان آماده‌سازی فایل است انجام پذیرد. البته این موضوع چاپ دیجیتال را از تجربه بی نیاز نمی‌سازد ولی نکته محسوس در این میان آن است که تکنولوژی چاپ دیجیتال، چاپ را از حالت بسیار تخصصی خارج ساخته و مشتری نهایی کار چاپی را بیشتر در امور چاپ دخیل ساخته و به چهره چاپ عمومیت بخشیده است.

انواع چاپ دیجیتال بر اساس ابعاد سطح چاپی
انواع چاپ دیجیتال را می­توان از نقطه نظر ابعاد سطح چاپ شونده به سه دسته تقسیم نمود:
– چاپ دیجیتال فرمت متوسط (medium format): حداکثر ابعاد کارهای چاپی A3+ یعنی 33*48 سانتی متر خواهد بود. چاپ دیجیتال در این ابعاد، به شیوه‌های لیزری (تونری)، جوهرافشان و نوری قابل انجام است که بخش عمده‌ای از سفارشات چاپی دیجیتال مانند چاپ کارت ویزیت، بروشور، کاتالوگ، لفاف­های بسته­ بندی، لیبل، عکس، چاپ روی سطوح مختلف و غیره را در برمی گیرد.

– چاپ دیجیتال فرمت بزرگ (Large Format) : ابعاد چاپ در این دسته از A3+ تا عرض 150 سانتی متر را شامل می­ شود که مانند چاپ‌های فرمت متوسط، به شیوه‌های دیجیتال لیزری (تونری)، جوهرافشان یا نوری انجام می­ شود. مورد کاربرد این دسته در سفارشاتی مانند پوستر است که تا عرض 150 سانتیمتر و اغلب برای مصارف فضای داخلی (Indoor) به کار می رود.

– چاپ دیجیتال فرمت عریض (wide format): ابعاد چاپ در این گروه از عرض 150 سانتیمتر تا عرض 500 سانتیمتر را شامل می شود که به دلیل بزرگ بودن ابعاد، این سفارشات بیشتر برای مصارف فضای باز (outdoor) مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین موارد چاپی این دسته در برابر عوامل محیطی مانند نور خورشید و آب مقاوم هستند.

گستردگی و تنوع در ابعاد و سطوح چاپی:
چاپ دیجیتال و به ویژه روش جوهرافشان تنها شیوه‌ای است که قابلیت چاپ در ابعاد بسیار عریض با کیفیت‌های بالا برای مخاطب ایجاد می کند. تنوع و گستردگی ابعاد چاپی به این شیوه از قابلیت‌ چاپ لیبل‌های کوچک در صنعت بسته‌بندی تا انواع متنوع کتاب و بروشور در اندازه‌های مختلف همچنین اعلان‌های عریض تبلیغاتی فضای باز را شامل می شود. از نقطه‌نظر جنس سطح چاپی نیز این شیوه مجموعه وسیعی از انواع کاغذها، به صورت رول و ورق در گرماژهای مختلف، انواع فلکسی، بنر، پارچه و … را برای چاپ به شیوه‌های گوناگون دیجیتال پدید می آورند.

در واقع هیچ شکل دیگری از چاپ تا این حد انعطاف‌پذیر و قابل تغییر نیست. بخشی از انعطاف‌پذیری چاپ دیجیتال ناشی از این واقعیت است که می تواند با دستگاه‌های مختلف موجود در بازار خروجی داشته باشد. سفارش‌دهنده محصول چاپی می تواند از شیوه چاپ لیزری برای شخصی سازی کارت‌ها و بروشورهایش استفاده می کند. در همان حال مخاطبی دیگر، برای تولید اعلان‌ چند متری می تواند شیوه جوهرافشان را برگزیند. به دلیل این تنوع لازم است برای به کارگیری روش‌های مناسب هر سفارش، تفاوت‌های میان این شیوه‌ها و نقاط ضعف و قوت هر کدام را شناخت و از قابلیت‌های آنها در راستای اجرای طرح‌های مختلف استفاده جست.
از نقطه‌نظری دیگر چاپکارانی که سعی می کنند راهکارهای دیجیتال را به کار بندند از مزیت صرفه‌جویی در هزینه‌ها برخوردار می شوند. علاوه بر آن طیف وسیعی از محصولات چاپی را نیز می توان با انتخاب‌های عدیده همراه ساخت.
همچنین چاپ دیجیتال این امکان را فراهم می آورد تا فقط آنچه را که لازم است به چاپ برساند و بدین طریق از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کند.

 

کاربردهای چاپ دیجیتال

* چاپ در تیراژ محدود
در چاپ دیجیتال به دلیل حذف پلیت و چاپ مستقیم از کامپیوتر روی کاغذ و امکان کالیبراسیون دستگاه امکان چاپ در تیراژ محدود حتی یک نسخه با هزینه پایین وجود دارد به همین دلیل این روش چاپ دیجیتال برای مصارفی مثل تهیه نمونه و یا چاپ محصولات کم تعداد و سریع کاربرد زیادی دارد. یک چاپگر دیجیتال برای چاپ میلیونها برگ ساخته نشده است، بلکه باید بتواند در طول مدت زمان عمر خود نهایتاً هزاران برگ چاپ کند. که البته اینکار را خیلی خوب انجام می دهد. بنا بر این با توجه به هزینه تمام شده و سرعت کار، چاپ دیجیتال برای چاپ در تیراژ محدود عملیاتی و مقرون به صرفه می باشد. البته از سال 2010 فناوری های نوین در چاپ دیجیتال بکار گرفته شد که با استفاده از تکنولوژی نانو در جوهر و همچنین تغییر سیتم پاشش جوهر، چاپگر های دیجیتال جوهر افشان توانستند بسیاری از محدودیت ها را در زمینه سرعت و هزینه تولید کنار بزنند.

*چاپ شخصی شده
در چاپ دیجیتال با توجه به وجود امکان چاپ در تیراژ محدود شما می توانید هر نسخه از محصول چاپی خود را متفاوت با نسخه قبلی چاپ کنید. به عنوان مثال شما می توانید کارت تبریک‌های شخصی شده با تصاویر مختلف و یا کارت پرسنلی با طرحهای مختلف را در هر دور چاپ کنید. همچنین این قابلیت به شما امکان چاپ اطلاعات متغیر را می دهد. یعنی می توانید در هر نسخه چاپی خود اطلاعات متغیری را چاپ کنید این اطلاعات می تواند شماره سریال و یا نام گیرنده و یا تصویر هر فرد باشد.

معمولا هنگامی که افراد به فکر طراحی لوگو برای کسب و کار خود می افتند با این سوال روبرو می شوند که چگونه خواسته ی خود را با طراح لوگو درمیان بگذارند. احتمالا متوجه شده اید که تبدیل ایده هایتان به کلمات گفتاری و نوشتاری، کاری بسیار مشکل است، درصورتی که نتوانید با زبان صحیحی با طراح لوگو تان تعامل برقرار کنید، طراح قادر نخواهد بود تا از استعدادهای خود در طراحی آرم شما استفاده کند.
در مطلب می خواهیم به چگونگی بیان درخواست و انتقال ذهنیت به طراح گرافیست بپردازیم.

یک اصل اساسی در دنیای علم و کار وجود دارد و آن اینکه: به تخصص یکدیگر اعتماد کنید.

شما برای داشتن یک لوگو حرفه ای به یک طراح حرفه ای نیاز دارید. پس با او مشورت می کنید چرا که خود شما به این کار علمی ندارید پس اگر طراح شما می گوید که فلان کار شدنی نیست، یا انجامش ضرورتی ندارد و یا برای رسیدن به هدف شما کمکی نخواهد کرد، به حرف او گوش دهید و سعی نکنید که به او بگوئید چطور کارش را انجام دهد.
چرا که طراحان با مفاهیم طراحی لوگو به خوبی آشنائی دارند و قطعا بنا بر تجربه ای که دارند بهترین ایده ها را در طراحی شما ارائه خواهند داد.

۹ پرسش اساسی که خواسته ی خود را با طراح لوگو درمیان بگذارند

۱- نام فروشگاه، موسسه، وبسایت، شرکت و یا سازمانی که درخواست طراحی لوگو برای آن دارید؟

۲- توضیح مختصری در مورد شرکت، محصولات و یا خدمات ارائه دهید.

۳- لوگو شما قرار است عمدتا در چه مواردی مورد استفاده قرار گیرد؟ (مثلا: وبسایت، کارت ویزیت، مرسومات چاپی، …..)

۴- کلمه ای که می خواهید در طراحی لوگو یا همراه با طرح لوگو استفاده گردد را بنویسید.

۵- آیا شما رنگ یا رنگ های خاصی برای لوگویتان در ذهن دارید؟ چه رنگ هایی؟

۶- لوگو شما می بایست بیانگر چه چیزی باشد؟ و چه احساسی را در بیننده آن بوجود آورد؟

۷- آیا تفاوت های ظریف در هجی حروف کلمه یا کلماتی که میخواهید در لوگو بکار برده شود وجود دارد؟
(یعنی مثلا در انگلیسی تمام حروف بزرگ یا کوچک باشد، و یا مخفف، و یا پس از هر حرف فاصله ای باشد …)

۸- آیا مثال)نمونه) و یا سبک لوگو یی از شرکت های دیگر که شما دوست دارید یا دوست ندارید وجود دارد؟

۹- هر گونه اطلاعاتی اضافی که شما فکر می کنید به ما در ارائه طرح مورد نظرتان کمک نماید را اعلام نمایید.

و در آخر

برای بسیاری از خدمات ارائه شده مانند طراحی گرافیک هزینه ها تقریبا مشخص شده است اما هر شرکت بسته به تجربه و میزان حرفه ای بودن قیمت های متفاوتی دارند. ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری از مواقع تغییراتی که شما می خواهید یا ایده هایی که در ذهن دارید در ظاهر بسیار ساده به نظر می رسند ولی در زمان اجرا می توانند بسیار سخت و پیچیده باشند پس از لحاظ قیمت طراح را در فشار و منگنه قرار ندهید و برای سختی های کار او ارزش قائل شوید.

نخستین کافی‌شاپ با نام استارباکس در ۳۱ مارس ۱۹۷۱ در شهر سیاتل با همکاری سه دوست، یک معلم زبان انگلیسی به نام جری بالدوین، یک معلم تاریخ به نام زو سیگل و نویسنده‌ای به نام گوردون بوکر که در دانشگاه سان فرانسیسکو با هم آشنا شده بودند کار خود را آغاز نمود . مشوق این سه نفر در راه‌اندازی مکان فوق که در آن دانه قهوه و تجهیزات مختلف مرتبط با آن به فروش می‌رسید، شخصی به نام آلفرد پیت بود که چگونگی بودادن قهوه را به آنها آموزش داد . این فروشگاه واقع در محله پایک پلیس کماکان به فعالیت مشغول است.

در سال ۱۹۸۲ مؤسس اصلی این شرکت، هاوارد شولتز با پیشنهاد فروش اسپرسو و قهوه، به جمع شرکا پیوست. در آن زمان، بیشتر مردم معتقد بودند که قهوه باید تنها در منازل افراد تهیه شود؛ لذا پیشنهاد شولتز از جانب سه شریک دیگر پذیرفته نشد . از نظر آنها ورود به عرصه فروش نوشیدنی ، باعث انحراف مسیر و مانع از رسیدن به هدف مورد نظرشان می‌شد .

در سال ۱۹۸۵، شولتز به تنهایی یک سری کافی شاپ زنجیره‌ای را تحت نام «ایل جورناله» تأسیس نمود . در سال ۱۹۸۷ مالکان استارباکس ، حق امتیاز فروشگاه‌های خود را به شولتز واگذار نمودند . شولتز به سرعت این دو مجموعه را با هم ادغام نمود و به گسترش کافی‌شاپ استارباکس در کشورهای مختلف مشغول شد . نخستین کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای استارباکس در همان سال ، در شهرهای شیکاگو در آمریکا و ونکوور در کانادا تأسیس شدند.

در سال ۱۹۹۶ نخستین کافی‌شاپ استارباکس در خارج از آمریکای شمالی در شهر توکیو در ژاپن راه اندازی شد .

در سال ۱۹۹۸ فروشگاه‌های این شرکت در کشور بریتانیا نیز با استقبال فراوان روبرو شد .

در ماه آوریل سال ۲۰۰۳، کافی شاپ های استارباکس به عنوان بهترین عرضه‌کننده قهوه در سیاتل ، واشینگتن انتخاب شدو تعداد شعبه‌های آن در سراسر جهان به شمار ۶۴۰۰ رسید .

 

از دیگر نماد های تجاری معروف در دنیا لوگو استارباکس است . در این مقاله تاریخچه کوتاهی از کافه استارباکس و تحولی که در این صنعت به وجود آورد و همچنین پشتوانه فکری نماد این برند و سیر تکاملی این نشان تجاری را بررسی می کنیم.

در آمریکا در هر شهر کوچکی یک قهوه خانه وجود دارد. در شهرهای بزرگتر در هر دو قدمی، یک قهوه خانه مشاهده می کنید. بسیار خوب، در یک قهوه خانه چه چیزهایی می توانید بخورید؟ همه چیز : صبحانه،ناهار،شام،سوسیس،املت،همبرگر،ساندویچ،کیک،بستنی و البته قهوه

هاوارد شولتز چه کرد؟

او در اوج نو آوری به گشودن قهوه خانه ای پرداخت که تخصص آن در بین تمامی خوردنی های دنیا، فقط درست کردن قهوه بود. شرکت قهوه خانه های زنجیره ای آمریکا (Starbucks) در حال حاضر ۲۱۰۰۰ شعبه در کشورهای مختلف،بیش از ۲۰۰,۰۰۰ نفر کارکنان مستقیم و  درآمد سالیانه آن رقمی بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار می‌باشد.دفتر مرکزی این شرکت در استارباکس سنتر، در شهر سیاتل و در ایالت واشنگتن مستقر می‌باشد.ثابت بودن قیمت‌ها در فروشگاه‌های استارباکس یکی از قوانین اصلی این شرکت می باشد.

پشتوانه فکری لوگو استارباکس چیست؟

و اما زنی که در طراحی لوگو استارباکس قرار دارد کیست ؟ قهوه خانه زنجیره ای استارباکس در شهر سیاتل آمریکا بزرگترین شهر منطقه شمال غربی اقیانوس آرام واقع شده است. به همین خاطر موسسان شرکت مفهوم نشان تجاری خود را بر پایه نمادهای اسطوره ای و تاریخی دریا و دریانوردی قرار دادند.اصل شمای این زن مربوط به نقش یک پری دریایی دو دم، حکاکی شده بر روی چوب مربوط به قرن ۱۵ میلادی مکشوفه دراسکاندیناوی است .

رنگ سبز لوگو و لوگوتایپ از سال ۱۹۷۶ به عنوان رنگ سازمانی برند استارباکس انتخاب شد و طی سه دوره ساده سازی طراحی آرم و لوگو، بالاخره در سال ۲۰۱۱ ودرچهل سالگی تاسیس استارباکس،  لوگو تایپ از اطراف نماد حذف و فقط حوری دریایی با ساختاری ساده تر به عنوان طراحی آرم جدید استارباکس رو نمایی شد. درباره حوری دریایی در نماد استارباکس، موسسان آن اینجور اعلام کرده اند که این حوری همچنان می ماند و همیشه در قلب آن قرار دارد.

 
 

برخلاف ادعای کسانی که آن را صادر کننده کارتهای اعتباری میدانند، یک شرکت فناوری در صنعت پرداخت جهانی است که پرداختهای میان بانکهای بازرگانان و بانکهای صادر کننده کارت یا اتحادیه های اعتباری خریداران را پردازش میکند.

 

این شرکت سریعترین شبکه پردازش پرداخت جهان است و در بیش از 210 کشور و منطقه فعالیت دارد. براساس خبر امروز مسترپس (یک سرویس پرداخت دیجیتال جهانی)، مسترکارت از لوگو و نماد جدید خود (اولین تغییر طی 20 سال گذشته) رونمایی کرده است. این لوگو توسط مایکل بیروت (و گروهش) از همکاران شرکت مشاوره طراحی پنتاگرام در نیویورک طراحی شده است.

 

دیجیتالی کردن فرآیندهای تجاری و افزایش ارتباط مصرف کنندگان موجب تحول دیجیتال شده است که امکان پرداخت یکپارچه را فراهم میآورد. مستر کارت، برای انعکاس آمادگی و خوش بینی در مورد این تحول، سیر تکاملی علامت تجاری خود را (که برای دنیای دیجیتال، ساده، مدرنیزه و بهینه شده است) ارائه میدهد. هویت نام تجاری با یک علامت تجاری جدید آغاز شده و حاصل کار یک سیستم طراحی جامع است به نحوی که یک تفکر پیشرو و برندی پیچیده و فراگیر را برای هر نقطه از جهان به ارمغان می آورد.

این نام تجاری تکامل یافته (شامل جامعترین سیستم طراحی نام تجاری که تا به حال در سطح جهانی در شرکت مسترکارت معرفی شده است)، بر روی تمام محصولات، ارتباطات و تجارب مستر کارت حک خواهد شد. این کار از اواخر این ماه در مسترپس و از ابتدای پاییز در مسترکارت آغاز خواهد شد.

 

مطمئنا، بیشترین شکل واکنش چنین است:

«وای، نه! آنها لوگوی قدیمی را تغییر دادند.» اما اجازه دهید این موضوع را بررسی کنیم که آیا واقعا تغییر لوگو چیز بدی است: شاخص ترین ویژگی لوگو قدیمی دو حلقه همپوشا بود که هاشورخوردگی آن با سایه های پهن از جذابیت آن میکاست و هرچند، این خطوط متصل به دایره ها تمایلات هویت سازمانی قدیمی ما را برآورده میکرد، اما در دنیای دیجیتال امروز جایی ندارد. (نگاه کنید که لوگوی شرکت قبل از تغییر در صفحه خانگی آن چطور به نظر میرسید.) سول بس، پل رند و همکاران، از دیدن حذف این خطوط اتصال در بخش همپوشانی که از دهه 1960 هویت شرکت را نشان میدادند، غمگین شدند؛ اما داستان زندگی و لوگوها ادامه می یابد.

درلوگو ی جدید همپوشانی میان حلقه ها حفظ شده است –حذف این همپوشانی به مثابه خودکشی شرکت مسترکارد و جنایتی از سوی پنتاگرام بود- و با رنگ آمیزی نارنجی محل هم پوشانی، حلقه های قدیمی به معنای واقعی کلمه با هم تداخل دارند. خطوط همپوشانی که در سال 1990 معرفی شد، مسئله نمایش سه رنگ تنها با استفاده از دو رنگ برای صرفه جویی در هزینه های چاپ را حل میکرد، اما رنگهای موجود در اینترنت رایگان هستند و لذا، تغییر آن منطقی است و جالب تر اینکه حلقه های آن به لوگو اصلی سال 1979 مسترکارت برمی گردد که دقیقا همین شکل و هندسه بدون دندانه را داشت.

 

لوگوی نوشتاری ساده ترین لوگویی است که امروز شاهد آن هستیم و ما رسما از نقطه اشباع لوگوهای هندسی بدون علامت به دورانی قدم نهادهایم که هر چیز دیگری تا حدی عجیب است. در اینجا، علامت گسترده FF به وضوح دوایر آیکون را بازتاب می دهد؛ بنابراین، با این راه حل دیدن پایان دوره این لوگوها غیرمنتظره نیست. با توجه به رفتار لوگوی شرکت ها رویکرد استفاده از حروف کوچک نیز طبیعی است. در حالی که از نظر من در اهداف رسمی باید از حروف بزرگ مثل "M" استفاده کرد، میتوانم ببینم که این وضعیت چگونه به جای معرفی یک کاراکتر متمایز ریتم حلقوی لوگوی نوشتاری را از بین میبرد.

 

در ابتدا، لوگو تقریبا به یک نسخه اسباب بازی اصلی شباهت داشت. چیزی غیرمعمول و ناخوشایند در مورد آن وجود داشت. من فکر میکردم که مسترکارت بیش از آنکه یک شرکت تجاری باشد، یک نام تجاری مصرف کننده است؛ این شرکت هنوز هم کانالی برای انتقال پول (به مقدار زیاد) است و به عنوان یک استارتآپ درنظر گرفته نمیشود. یا شاید هم باید به عنوان یک استارتآپ باشد. این همان چیزی است که این لوگو انجام میدهد، این لوگو یکنواختی مؤسسات مالی را از بین می برد و در همین زمان بر اساس سرمایهای که در بیش از 50 سال همپوشانی دو دایره به دست آورده، حداقل یکنواختی ممکن را میسازد. با جستوجو در برنامه های زیر به این نکته پی می برید که لوگوی جدید در اصل دقیقا همان کاری که باید را انجام میدهد و در سریعترین زمان ممکن عنوان «مسترکارت» را به مخاطب مخابره میکند.

 

آخرین امتیاز لوگو جدید این است که لوگوی «گستره جهانی مسترکارت» را بازنشسته می کند. آن لوگو واقعا بد بود .

 

این دو تصویر بهترین نمونه از اظهارات اخیر هستند: لوگو به راحتی قابل شناسایی است و نسبت به موارد اطراف خود برجسته است. یکی از بزرگترین مزایای استفاده از نام خارج از فضای حلقه ها این است که اکنون این دو حلقه روشن لوگوی VISA را تحتالشعاع قرار می دهند و رنگ نارنجی جدید در ناحیه همپوشانی، برای افرادی که در سراسر جهان از دیسکاور استفاده می کنند، مسأله چندان مهمی نیست.

 

در برنامه، دایره یک عنصر کلیدی و تکرارشونده است - شاید هم به دفعات تکرار شود - که از لمس آن برای برجسته کردن و چهارچوب گذاری تصویر یا به زبان سادهتر برای پایان دادن به تکرار حلقه های رنگی استفاده میشود. جلد این بروشور با قرار دادن مناسب لوگو در پایین صفحه و رنگ استخوانی زمینه بسیار زیبا به نظر میرسد. تصاویر رویدادهای خبری بیانگر جاذبه تصویر لوگو و نماد است. تابلوی تبلیغات شهری... از آن متنفرم! این یکی حداقل تنوع ممکن از هویت را نشان می دهد، مدت معینی نمایش داده میشود و قدرت دو حلقه های اصلی همپوشا را تضعیف میکند.

 

برنامه های مبتنی بر هندسه از بهکارگیری یک شرکت طراحی (به طور خاص برای مقابله با این موضوع) و افرادی مانند مونیکر یا منوال که توانایی شکوفا نمودن یک مفهوم به زیبایی هر چه تمامتر را دارند، بهره می برند. در این مرحله، برنامه های کاربردی نشان داده شده نمونه های اولیه هستند نه محصولات کاملا توسعه یافته؛ بنابراین، انجام یک مرحله (یا مراحل مختلف) برای اجرای قوی تر و غنیتر برای آنان عالی خواهد بود.

برنامه های دیجیتال ساده و واضح هستند، هیچ چیز هیجان انگیزتر از این نیست که نسخه لوگوی افقی چقدر زیبا در سربرگ قرار گرفته است.

 

به طور کلی، این سیستم یک وقفه روشن برای مسترکارت است تا سبک خانگی واضحی بسازد که از سادگی و پیچیدگی لوگوی جدید جلوگیری می کند. در نهایت: برای من قابل تصور نیست که لوگوی جدید مسترکارت چیزی دیگری جز لوگوی انتخاب شده باشد. هیچ راهی (یا دلیل) برای کنار گذاشتن این دو حلقه وجود ندارد، نشان دادن نارنجی به عنوان رنگ جامد تصور دیجیتالی بهتری ارائه می کند و تایپوگرافی معادل هلوتیکای دهه 1960 میلادی است که در آن، این روش یک روش استاندارد ایمن است و در حال حاضر، کلیه این اشکال هندسی بدون دندانه بی درنگ یک نگرش دوستانه کسب و کار را نشان می دهند. این یک لوگوی نوآورانه، الهام بخش و حتی باحال نیست، اما وظیفه خود را به نحو احسن و درست انجام میدهد. این برنامه در زمره برنامه های کاربردی مربوط به لوگوست که باید بازی خود را از این مرحله اولیه فراتر ببرد و پتانسیل خود در راستای رسیدن به این درجه که در مورد آن بگویند: «بله، معرکه است» را نشان داده اما هنوز به آن دست نیافته است و به نظر من باید به این درجه برسد.

   

ما هر روز نماد شرکت های معروف را می بینیم اما به ندرت به خالق و معنای آنها فکر می کنیم
ما در اینجا راز و داستان چند لوگوی معروف را برای شما فاش خواهیم کرد.

 

اپل Apple

بر اساس افسانه ها ، لوگوی اپل به آلن تورینگ ریاضیدان اختصاص دارد که با گاز گرفتن سیب مسموم خودکشی کرده است . اما به گفته راب جنف Rob Janoff طراح لوگوی اپل ، علت آن خیلی ساده است
راب سیب را گاز گرفته شده کشید چون ممکن بود با میوه های گرد دیگر ( مثل گیلاس ) اشتباه گرفته شود.

اندروید

ایرینا بلک Irina Blok ( طراح گرافیک ) و تیمش وظیفه داشتند لوگوی رباتی را طراحی کنند که به راحتی قابل تشخیص باشد . جالب است بدانید برای خلق این ربات سبز رنگ جذاب از تصویری که غالباً روی درب توالت های عمومی می بیینیم الهام گرفته شده است.

BMW

نظری وجود دارد که لوگوی بی ام و نماد پروانه در آسمان آبی است ( این مورد حتی توسط برخی از کارمندان شرکت نیز به اشتراک گذاشته می شود ) اما در مورد لوگوی BMW همه چیز خیلی ساده است ؛ رتگ های آبی و سفید توسط سازندگان به افتخار پرچم باواریا انتخاب شده است.

ویکی پدیا

این کره نماد جهانی دایره المعارف است. قطعات پازلی که از آنها تشکیل شده است چند زبانه هستند بنابراین هر یک از آن‌ها با حروف الفبای متفاوت علامت‌گذاری شده‌اند. آن‌ها با هم کلمه “wikipedia” را می‌سازند، و جدول غایب نشان می‌دهد که دانشنامه تکمیل نشده و اطلاعات جدیدی به طور مداوم در آن ظاهر می‌شوند.

توئیتر

این شرکت تصویر این پرنده را از istockphoto فقط 15 دلار خریداری کرد که فقط 6 دلار آن به طراح این پرنده تعلق می گرفت.
طراحی یک لوگوی حرفه ای از 5000 دلار شروع می شود . اما ترکیب محبوبیت توئیتر با این لوگو که تنها نسخه ساده ای از یک پرنده است ، قیمت لوگو را تا 100/000 دلار افزایش می دهد.

آمازون

شاید تصور شما از فلش نارنجی رنگ زیر لوگوی آمازون ، تنها نماد لبخند باشد اما این گونه نیست
لبخند نارنجی رنگ  زیر لوگوی آمازون نشان می دهد در این شرکت از شیرمرغ تا جون ادمیزاد فروخته می شود ( از A تا Z )

 

لوگوی 1/8 میلیون دلاری BBC

در یکی از گرانترین باز طراحی های قرن ، لوگوی بی بی سی در سال 1997 با مبلغ 1/8 میلیون دلار بازطراحی شد.
در سال 1997 بی بی سی به این نتیجه رسید که زمان تغییر لوگوی قدیمی اش فرارسیده است . لوگوی جدید بی بی سی با استفاده از فونت Gill Sans توسط اریک گیل  ( یکی از محسمه سازان اصلی ساختمان بی بی سی در سال 1932 در لندن ) ساخته شد.

سونی VAIO

 

همه فکر می کنند نوع نوشتن VAIO در لوگوی فوق ، یک ترکیب مدرن و امروزی است اما چیزی که شاید شما هم نمی دانید این است که در واقع حروف VA نشانگر امواجی هستند که سیگنال آنالوگ ایجاد می کنند در حالی که IO نشانگر 10 است که نماد سیگنال دیجیتال است.

لوگو بنز بدون تردید یکی از لوگوهای معروف و زیبای دنیاست . “کارل بنز” و “گوتلیب دایملر” موسس شرکت مرسدس بنز و نام “مرسدس” نام دختر آقای “بنز” است . لوگو بنز هم همانند دیگر لوگو های معروف دنیا دستخوش تغییرات کوچک و بزرگی بوده اما لوگو کنونی در سال 1933 طراحی شده و در آن یک حلقه ای به دور آن ستاره اضافه شده است که نشان تاج افتخاری است برای این برند . از آن زمان به بعد فقط تغییرات کوچکی در آن دیده شده . در طرح لوگو بنز ، ستاره ای تو پُر ( سه پَر ) در مرکز دایره ای تو خالی مشاهده می شود . تقارن در لوگو بنز به زیبایی و سادگی آن شدت بخشیده و چشم هر بیننده را به خود جذب می کند .
اما سوال اینجاست که مفهوم لوگو بنز چیست ؟ در جواب باید بگویم لوگو بنز از آن دسته لوگو هایی می باشد که مفهوم آن پنهان است ، در واقع هر شخصی فقط با دیدن لوگو بنز متوجه مفهوم آن نمی شود اما پس از تبلیغاتی که شرکت بنز انجام داد مفهوم لوگو بنز نمایان شد . ستاره سه پر لوگو بنز نشان از تسلط بر زمین ، دریا و آسمان است که اولین بار بر روی دایملر 1909 دیده شد .
شعار کمپانی مرسدس بنز هم بسیار جالب است :
یا بهترین یا هیچ چیز – the best or nothing

در دنیای برندها ، یکی از با وقارترین نمادهای طراحی شده تا کنون، لوگو مرسدس بنز است.این شرکت اولین تولیدکننده اتومبیل با موتور های احتراقی است که می توان به عنوان یک نمونه عالی در طراحی نشان های تجاری از آن یاد کرد.

تاریخچه‌ای کوتاه

مرسدس بنز یکی از شرکت های بزرگ خودرو سازی در جهان است و همراه ب ام و ، آئودی به عنوان پر فروش ترین خودروسازان لوکس جهان به شمار می آیند. قدیمی ترین کمپانی تولید اتومبیل های بنزینی، یعنی شرکت دایملر در سال ۱۹۰۲ محصولات خودش را با برند مرسدس وارد بازار کرد. مرسدس در زبان اسپانیایی به معنای زیبا و نام دختر یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت دایملر،یعنی آقای امیل جلینگ بود. شرکت دایملر و بنز در سال ۱۹۲۶ با هم ادغام شده و شرکت دایملر-بنز را پدید آورد که محصولات آن شرکت با نام تجاری مرسدس بنز روانه بازارشد.طراحی لوگوی مرسدس بنز همانند همه برندهای بزرگ دنیا دست خوش تغییراتی از زمان تولد لوگو تا کنون گردیده است.

در سال ۱۹۰۰ میلادی نوشتار مرسدس، به عنوان نماد اصلی شرکت دایملر شد ولی از سال ۱۹۰۹ این نماد به لوگویی با ظاهر ستاره سه پر تغییر شکل داد .مفهومی که در این ستاره سه پر نهفته بود تداعی گر تسلط محصولات شرکت دایملر بر زمین، دریا و آسمان بود و همچنین این لوگو نماد خانوادگی جلینگ تلقی می شد که به عنوان گردنبند بر گردن مرسدس جلینگ قرار داشت.

در سال ۱۹۲۶ با ادغام شرکت دایملر و بنز لوگوی شرکت بهینه شد و نماد سه ستاره درون دایره قرار گرفت و لوگوتایپ مرسدس بنز در دور دایره نوشته شده بود و سرانجام در سال ۱۹۳۷ با تبدیل دایره تو پر به یک حلقه دایره ای طراحی لوگو مرسدس بنز تثبیت شده و تا به امروز دست نخورده باقی مانده است.

امروزه در ساخت شکل ظاهری خودروهای مرسدس بنز تغییرات محسوسی دیده می شود که محصولات این شرکت خودرو سازی را  خشن تر و چابک تر نشان می دهد ولی در لوگوی این شرکت تغییرات محسوسی به چشم نمی خورد.

طراحی لوگو شرکت چه ویژگی هایی دارد ؟

طراحی لوگو

در طراحی های لوگو شرکتی  باید در نظر گرفته شود که طراحی لوگو در تمامی امور گرافیکی قرار است استفاده شود و نباید با کوچک و بزرگ شدن و تک رنگ و رنگی شدن هویتش را از دست بدهد . از این طرح قرار است برای ساخت مهر شرکت استفاده شود پس باید توجه داشت طرح بصورت تک رنگ قابل استفاده باشد . همچنین طراحی لوگو شرکت بر روی تمامی مجموعه ست اداری نیز باید درج شود . اگر این طرح زیبا و جذاب باشد می تواند ست اداری شما را زیبا جلوه دهد چرا که مهمترین عنصر گرافیکی در ست اداری طراحی لوگو شرکت می باشد که گاهی در بالای سربرگ و پاکت نامه و گاهی در مرکز کارت ویزیت می درخشد . پس طراحی لوگو شرکتی باید زیبا و جذاب باشد و چشم هر بیننده را به خود جلب کند .
همچنین طراحی لوگو شرکت ها باید در مود mode چاپ ( CMYK ) طراحی شود چرا که در اکثر مواقع این لوگو قرار است بر روی ست اداری یا تبلیغات دیگر چاپ شوند .
طراحی لوگو شرکت حرفه ای و منحصربفرد کار بسیار دشواری است . طراح باید با در نظر گرفتن فعالیت ، مخاطب و بازار تلفیقی از اصول ، هنر ، روانشناسی و ایده پردازی خلاق و منحصربفرد را بکار ببرد تا بتواند یک لوگو حرفه ای طراحی کند . قبلا راجع به تک تک این اصول توضیح داده ایم که میتوانید در این مقاله بطور مفصل بخوانید .

طراحی لوگوتایپ یا نوشتار برای شرکت

بعضا مشاهده شده برای طراحی لوگو شرکت از لوگوتایپ یا به زبان ساده تر از طراحی نوشتار نام شرکت استفاده شده است . این سبک لوگو هم برای شرکت میتواند بنا به سلیقه متقاضی انجام شود . ترجیحا اگر از این مورد استفاده شود اگر لوگوتایپ رسمی باشد بسیار مناسب تر است . به عنوان مثال بار ها دیده شده برای طراحی لوگو شرکت بازرگانی از یک لوگوتایپ فانتزی استفاده شده و جلوه نا مناسبی به شرکت داده است . بخاطر داشته باشید هر سبک از طراحی باید متاسب با آن فعالیت باشد شاید طراحی لوگو فانتزی زیبا باشد اما به حتم برای یک شرکت بازرگانی مناسب نیست و بهتر است لوگوتایپ های فانتزی برای فست فود ها ، لوگو های محصول و… استفاده شود . پس برای طراحی لوگو شرکت اگر بصورت لوگوتایپ یا نوشتار باشد بهتر است حروف آن در سبک رسمی طراحی شود .

طراحی لوگو حرفه ای و موفق برای شرکت

یک لوگو موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم هر بیننده ای را به شدت به خود جلب میکند . لوگو باید به سرعت قابل تشخیص باشد . تشخیص بعضی از لوگوها بسیار دشوار است . در طراحی لوگو حرفه ای برای شرکت این تشخیص باید به سرعت انجام شود و طراحی لوگو باید به راحتی قابل درک باشد . اشتباه نکنید منظور از تشخیص و درک ، مفهوم و پیام لوگو نیست منظور تصویر و طرح گرافیکی است . بسیاری از طرح ها آنقدر پیچیده هستند که به سختی قابل تشخیص و درک می باشند و این عامل طراحی لوگو شرکت را مبتدی جلوه می دهد .
طراحی لوگو حرفه ای برای شرکت باید دارای انسجامی باشد که آن را از دیگر نشانه ها متمایز سازد . در واقع باید گفت طراحی لوگو موفق برای شرکت باید منحصربفرد باشد .
یک لوگو حرفه ای باید در مرحله اول ساده باشد هر میزان طراحی لوگو شرکت شما ساده تر باشد طراح لوگو شما حرفه ای تر نیز خواهد بود .

طراحی لوگو شرکت اگر بصورت خاص و منحصربفرد طراحی شود میتواند ارتباط مستقیم را موفقیت شرکت داشته باشد چرا که افراد بیشتری را به شرکت جذب میکند و تجربه نشان داده طراحی حرفه ای لوگو شرکت به مراتب موثر از تبلیغات های بزرگ با هزینه های گزاف است .

لوگوها مانند یک معما و یک عامل کلیدی در شناسایی یک شرکت و یا محصول هستند. لوگوها می‌توانند بسته به نوع برند، حس نوستالژی، اعتماد و حتی گاهی اوقات احساس آرامش را در مخاطبان برانگیزند. تداوم استفاده از لوگو‌ اهمیت زیادی دارد تا جاییکه تلاش برای معرفی لوگوی جدید، اغلب با واکنش شدیدی مواجه شده‌اند و کاهش قابل‌توجهی در فروش مشاهده شده است.

با توجه به اهمیت لوگو، گاهی ممکن است اصلاح یا تغییر کامل لوگو‌ تبدیل به یک ضرورت مطلق شود، به‌خصوص اگر به‌شدت منسوخ شده‌ باشد و تصویر برند را جریحه‌دار بکند. یک شرکت می‌تواند برای بقای برند خود، برخی از فونت‌ها، اشکال یا ترکیبات رنگی را تغییر دهد. جایگزینی لوگو‌ی قدیمی نشان می‌دهد که شرکت به دنبال موفقیت و پیشرفت در بازار کار است و از روندها و نیازهای موجود آگاهی دارد.

شاید از نگاه دیجیتال ممکن است لوگوهای شولوغ با رنگ های متععد خوب به نظر برسند ولی در مواردی ممکن است چالش ایجاد کند، ممکن است این مسئله زیاد مهم جلوه نکنند ولی دلیل معتبری برای طراحی مجدد لوگو می باشد.

از دلایل دیگر تغییر لوگو میتواند تغییر رویه ی شرکت، تغییر زمینه فعالیت آن، خریداری شرکت شرکت، ادغام شرکت ها باشد.

برند‌ها در طی این تغییرات، اغلب لوگوی خود را به گونه ای تغییر می دهند که بازتاب دهنده موارد مورد نظر آنها باشد و مخاطبان وسیع تر و یا محصولات بیشتر را در برگیرند.

 

در مواقعی که دو برند ادغام‌شده برای طراحی لوگو می توان از عناصر هر دو آنها استفاده کند. در ین لوگو که نشان دهنده ادغام دو شرکت اکسون و موبیل و تشکیل برند ExxonMobil درلوگوی جدید دو x به‌عنوان عنصر Exxon و از فونت لوگوی شرکت Mobil در بخش دوم استفاده شده است.

تحقیقات روانشناسی و فرهنگی بسیاری برای طراحی یک لوگو انجام می‌شود، چون لوگوها تصویر بصری مرتبط با یک برند هستند. طرح‌ها بسیار ناپایدار هستند و بسیاری از آنها حتی ارتباط مفهومی با برند ندارند؛

حروف شکسته

استفاده از حروف شکسته یکی از روندهای کنونی طراحی لوگو است که مورد توجه بسیاری از طراحان قرار گرفته است. برای انجام تغییرات مدرن در طراحی اصولا از برش حروف و کلمات، کاهش دادن و اشکال هندسی غیرمتعارف استفاده می شود و همراه با خلاقیت در طراحی لوگو، به ‌وضوح به مشتریان نشان می‌دهند که برند موردنظر دقیقاً چیست.

بخش‌های متحرک

درحالی‌که جهان به ‌سوی دیجیتال‌سازی حرکت می‌کند بنابراین بزرگ‌ترین روند  در سال ۲۰۱۸ تمایل به حرکت و انیمیشن است. به همان ترتیب، در طراحی لوگو نیز یک لوگوی متحرک یا GIF،قطعاً جذاب و مورد پسند مخاطبان خواهد بود.

شکل‌های هندسی

اشکال هندسی، از دایره تا چندضلعی‌ها، تقریباً در همه انواع طراحی‌ها مدنظر قرار می‌گیرند ولی هیچ چیز از لحاظ بصری جذاب تر از خطوط صاف نیست. باید اذعان کرد که مخاطبان همواره به سمت هندسه ساده جذب می شوند و طراحان از عناصری استفاده می کنند که کارآمد و گویای خلاقیت آن ها باشد.

رنگ‌های روشن و یکدست

به ‌تازگی بسیاری از برندها از رنگ‌های خاص و زنده در لوگوهای خود استفاده کرده و با افزودن رنگ‌های جدید لوگوی شان را بازطراحی کرده‌اند. در طراحی برای نشان دادن جسارت و جلب توجه سریع کاربران، معمولاً  از یک شکل بزرگ رنگی استفاده می‌شود.

 

گرادیان لوگو

این ترفند برای چشم بسیار جذاب است و امکانات بی نهایتی را برای طراحان ارائه می‌دهد تا جذابیت کار خود را بلا ببرند.قبلا طراحان گرایش به طراحی لوگوهای سه‌بعدی داشتند ولی امروزه به‌جای لوگوهای سه‌بعدی، گرادیان های ملایم و ظریف مورد استقبال قرار گرفته‌اند. این سبک طراحی با یک رنگ از تون تیره‌تر شروع شده و به‌تدریج محو می‌شود یعنی با مجموعه‌ای از سایه‌ها بازی می‌کند.

 

سادگی لوگو

این روند طراحی لوگو برای همه نوع تجارت و برندی مناسب است درصورتی‌که به‌درستی طراحی شوند. زیرا لوگوهای ساده، واضح و ملایم، به‌شدت آرامش‌بخش هستند. در بسیاری از موارد، طرح‌های پیچیده در مقابل طرح‌های ساده و در عین ‌حال آثار هنری خلاقانه کنار گذاشته ‌شده‌اند.

طراحی دستی

لوگوهایی که دستی کشیده شده‌اند نیز احساس نوستالژی و شخصی بودن را به برند منتقل می‌کنند. این لوگوها گویای مفاهیمی که حروف تایپ‌شده قادر به   انتقال آن ها نیستند  از جمله  مفرح بودن، انسانی بودن، تعادل و غیر رسمی بودن می باشند. با این‌ حال، زمانی که شروع به طراحی لوگوهای دستی می کنید، باید به این نکته توجه کنید که خوانا باشند و  مطمئن شوید که دچار «سندرم دستخط پزشک» نشده‌اید.

 

از انجایی که شما هرگز مایل به شنیدن این جمله نخواهید بود: «این لوگو مرا یاد فلان چیز می‌اندازد». همیشه باید اطمینان حاصل کنید که طرح شما منحصر به خودتان است.

با توجه به نکاتی که در مقاله به آن اشاره کردیم، هنگام طراحی با در نطر گرفتن روند های  جدید سعی کنید لوگویی طراحی کنید که ظاهر و احساس مدرن داشته باشد و همزمان در طولانی مدت نیز قابل ‌استفاده باشد.

صفحات سایت :

آخرین ارسال های انجمن

عنوان پاسخ بازدید توسط
0 72 gilanmedia